7 måter innholdsmarkedsføring gir deg makt til å dominere markedet

Måter innholdsmarkedsføring gir deg autoritet

Lurer du på hva innholdsmarkedsføring er? Er du usikker på hvordan du kan bygge et publikum som bygger din bedrift? Har du lyst til å dominere markedet og få autoritet, slik at du blir sett på som eksperten?

I dette innlegget tar jeg opp:

  • Vitenskapen bak noen av de mest innflytelsesrike personer
  • Hvordan du kan dominere markedet og få autoritet.
  • Hvordan rådgivning gjennom medieinnhold påvirker atferd på en måte ”markedsføring” ikke kan.
  • Hvorfor rådgivere kan bli supereffektive bedriftsbyggere.

Er du klar?

La oss starte.

Demonstrer autoritet, ikke påstå det.

”Kunnskap var makt, den nye maktfaktoren er deling av kunnskap!” – Geelmuyden.Kiese (@GeelmuydenKiese)

Rekk opp hånden om du har sett en lavbudsjett-reklame på TV fra en liten bedrift som påstår at de er eksperten i markedet. Nå, rekk opp hånden om du er overbevist? Ingen hender oppe? Som jeg trodde. Det viser seg at mange folk deler samme opplevelse som deg.

Når en mellom liten bedrift påstår autoritet er det akkurat det samme som å se ”sosiale medier ekspert” i en Twitter bio på en som har 17 følgere. Må du påstå autoritet er sjansen liten for at du er ekspert.

Ifølge Copyblogger har sosialpsykologi studier lenge demonstrert en potensiell misbrukende effekt av autoritet, nevrovitenskap avslører en små skremmende grunn. Hjerneskanning viser at beslutningsdelene i hjernen ofte slås av når vi får råd og veiledning fra autoritative kilder.

Det å skape medieinnhold gjennom innholdsmarkedsføring gjør at du etablerer autoritet og blir sett på som eksperten i markedet. Det er fordi du demonstrerer og lærer bort din kunnskap til alle. Du trenger egentlig ikke påstå at du har ekspertise og kunnskap – andre vil gjøre det for deg på en langt mer troverdig måte.

Dette leder oss til…

Distribusjon av sosiale bevis på sosiale medier

Folk har lenge visst at råd gjennom Word-of-Mouth (på norsk ofte referert til som «Munn-til-munn-metoden») fra venner, familie og nyhetsartikler er til å stole på. Selv omtaler og kommentarer på forumer fra fremmede personer er sett på som svært troverdige kilder.

Hva er sosiale bevis? Det er våre tendenser til å følge hva andre sier eller gjør. Det er basisen for hvordan ting spres på sosiale medier. Sosiale bevis er også en av de mest effektive innflytelsene på hvordan vi oppfatter kvalitet og troverdighet.

Innholdet du lager gjør deg til et sosialt objekt som sprer seg av seg selv, og det er ofte mer effektivt enn en TV-avtale. Det er fordi publikumet selv vil spre hva de liker og hva de synes er nyttig.

I min forrige artikkel, hvordan lage innhold som blir delt på sosiale medier, var jeg inne på det å lage innhold som er så bra at andre folk ser smarte ut når de deler innholdet. Når for eksempel økonomer deler praktiske økonomi tips, demonstrerer de at de har kunnskap, som gjør at folk i nettverket deres betrakter dem som autoritativ.

Gi og få tilbake

La oss si at du og jeg er fremmede som gjør en oppgave sammen. Jeg unnskylder meg selv for noen få minutter. Når jeg kommer tilbake har jeg tatt med meg noe drikke til deg.

Etter at vi er ferdige med jobben, spør jeg deg om du vil kjøpe noen billetter. Er det mer eller mindre sannsynlig for at du lyder? – Brian Clark

De fleste folk ville ikke bare kjøpt billettene, de ville betalt mer enn verdien av den gratis drikken de fikk. Dette var et berømt eksperiment på sosialpsykologi utført av Dennis Regan.

Høres det ut som en dårlig avtale? Det er faktisk slik vi er koblet. Forsøket demonstrerte et kulturelt press kjent som gjensidighet, som går på følelsen av å skylle noen.

Kanskje tror du at gratis innhold på nett er så utbredt at det ikke gnister en følelse av gjensidighet. Men det som skjer når vi bygger en medieplattform er at vi skaper et sterkt forhold med et publikum, og det er noe helt annet.

Eksperimentet til Regan viste videre at man ikke nødvendigvis trenger å like personen for å føle seg forpliktet til å gjengjelde. Hva hadde skjedd hvis de hadde likt deg?

Vi gjør forretninger med folk vi liker

Vi har lyst til å gjøre forretninger med folk vi liker. Det er forskjellige grunner til hvorfor vi liker folk – andres fysiske attraktivitet, likhet, bekjentskap, og rett og slett fordi de gir oss komplimenter.

Når du skaper medieinnhold for at bedriften din skal vokse, må du ha et nådeløst fokus på å hjelpe dem. Det er nøkkelen til å bli likt av publikumet.

Dette må du være obs på; ikke alle kommer til å like deg, men det er en god ting. Det gir deg muligheten til å bli svært likt, og kanskje elsket av et mindre men mye mer begeistret publikum.

Historiefortelling

Historier fanger oppmerksomhet og åpner døren til at folk overbeviser seg selv. Gjør du alt du kan for å fortelle bedre historier, vil du oppdage at du blir en ekstremt overbevisende person. I motsetning til annonsører vil du også få tillatelse til å få kontakt med publikum med nye historier hele tiden.

Historiefortelling er en av de mest fantastiske formene for innflytelse. Fortell den riktige store historien (som er en historie dine potensielle kunder vil høre, men som de ikke vet ennå) og bedriften din tar helt av.

Er ikke dette hva annonsører alltid har gjort? Annonsører bruker historiefortelling hele tiden. På et nevrokjemisk nivå skjer det fascinerende ting i løpet av lesing, lytting eller seing av en historie. Under konfliktfasen i en historie produserer hjernen kortisol, noe som fører til angst og øker oppmerksomhet. Deretter går hjernen over til oksytocin hormonet, noe som forsterker følelsen av kontakt og empati.

Kraftige saker, ja. Lenge har psykologer visst at historiefortelling tar folk til et annet sted mentalt sett. Dette referer de til som transportering. Egenskapene av transporteringen er nøyaktig effekten av kortisol og oksytocin.

Undervisning er overbevisning

Innholdsmarkedsføring er undervisning som overbevsining

photo credit: ScoRDS via photopin cc

Når du tenker på det er lærere noen av de mest innflytelsesrike personene på planeten. De som lærer deg noe ved å skape forståelse og kunnskap endrer måten du tenker for alltid.

Når du skaper innhold som bygger din bedrift, underviser du på en naturlig måte. Du må selvfølgelig også slenge på litt underholdning for å øke engasjement, men har ikke de beste lærerne alltid gjort det?

Brian Clark sier via New Rainmaker, ”Tenk på dette – måten du behandler dine ”studenter” vil også påvirke hvordan de til slutt bruker informasjonen du gir.”

En studie fra 1964 viste at lærere som forventet større gevinster i IQ fra enkelte studenter, ville få en større grad i IQ. Dette fordi læreren behandlet studentene annerledes på forskjellige måter.

Hva hadde skjedd hvis markedsstrategien din hadde vært og blitt den beste læreren som mulig? Ville ikke det blitt en bedre måte å bli sett på, i motsetning til å bli sett på som den personen som ”solgte” den andre personen noe?

De gjennomsiktige vinner

Hva jeg har snakket om her handler om tillitt. Du gjør ikke dette for å bedra noen, men for å få potensielle kunder til å stole nok på deg til å tro dine løfter. Noen av de mest vellykkede innholdsmarkedsførere i dag er svært gjennomsiktige. De skjuler nesten ingenting av kunnskap, de deler i vei.

Rikelig med bevis forteller at folk psykologisk konsumerer fortellinger og pedagogisk innhold annerledes enn reklameinnhold. Med andre ord, og åpenbart prøve å overbevise noen er mindre overbevisende enn mer listige former for innflytelse. De listige formene for innflytelse fremstilles i innhold som folk har lyst til å ta oppmerksomhet til.

Oppsummering

Du må skape innhold med fokus på å hjelpe publikumet ditt. Dette ved å dele all din kunnskap og kompetanse med dem. Når du overtid, litt etter litt, underviser dine potensielle kunder, da er det du som blir sett på som eksperten. Det er deg alle kommer til når de trenger hjelp. Det er du som får autoritet, og da blir det mye lettere å lukke salg.

Når du har delt all din kunnskap og alle dine erfaringer, så har du et så trofast publikum at det er dem en glede å overgi sine bankkort når du tilbyr en betalttjeneste.

Hva synes du om denne strategien? La oss diskutere nedenfor.

Kilder:

Måter en medieplattform er mer innflytelsesrikt enn markedsføring

photo credit: estherase via photopin cc

About the Author Carl Wilhelm Vedvik

Leave a Comment: